söndag 27 mars 2011

Hokus Pokus-stol










Möbelrenovering kan vara en av mina absoluta favoritsysselsättningar, så när Svärföräldrarna frågade om vi ville använda Mannens gamla Hokus Pokus-stol (från 70-talet) till den kommande familjemedlemmen så blev jag överlycklig så länge som det var fritt fram att förnya. För även om retro kan vara inne, och även om man ibland ska låta affektionsvärdet få vinna så kommer jag aldrig gilla kombinationen orange och grönt!

Först blev det slipning och målartvätt i vårsolen, inte den roligaste delen av processen men ack så nödvändig. Efter det följde målning med en högblank, svart färg (donerad av Pappa, ca 2dl) i två omgångar. Jag ville dock behålla de träfärgade originaldelarna med det fina klistermärket så de lackade jag om istället. Sitsarna kläddes om i blank vaxduk av riktigt bra kvalitet som ska tåla mycket spill (198kr/m från Lui) och så fick det bli lite nya reservdelar för att få till finishen ytterligare: ratt(49kr)och rem (79kr)från Babyproffsen.

Tack vare att jag fick hålla till i Svärfars hobbyrum, med tillgång till alla hans redskap, och inte minst hans hjälp, så blev resultatet riktigt välgjort och jag är nöjd. Tillsvidare får det bli ett stilleben här hemma som passar bra när man får gäster, men så småningom är jag säker på att det kommer bli ett välanvänt vrålåk!

måndag 21 mars 2011

Pippitröja


Jag kan tyvärr inte sticka, men lyckligtvis har jag människor i min närhet som kan! Den här underbara pippitröjan i minsta storleken ska jag därför inte ta åt mig äran för. Detta blir istället som ett gästbloggsinlägg av en kollega på jobbet som i onsdags överraskade med en av de första presenterna till Magen.

Så himla fin!

söndag 20 mars 2011

Vagnskydd





När min lillasyster var liten så sydde mamma vagnskydd till hennes vagn, det vill säga fyra tygtossor med samma syfte som de blå man sätter på fötterna på sjukhus. I brist på andra pysselidéer gjorde jag ett försök att härma till vagnen som står och väntar.

Först klippte jag till kvadrater 54x54 cm av ett tyg som jag köpte för 15kr/m på Åhl'ensrean i julas, vek dem och klippte så att de blev till cirklar, då 54 cm i diameter. Efter det blev det mindre rolig fållning där en kanal blev till på 2 cm. Där igenom drog jag sist ett resårband, spände till och satte dem på hjulen!

Kanske inte så görsnyggt, men praktiskt och säkert uppskattat av de gäster man besöker när det är dåligt väger ute!

lördag 12 mars 2011

Pekbok








Nu var det ett tag sedan jag sydde eller pysslade något, men så igår hittade jag bloggen "365 saker att slöjda" vilket ledde till direkt inspiration och idag till en pekbok. Det hela kan väl klassas som busenkelt ända fram till det att man ska ficka själva ryggen ska sys på och man inser att man har valt att göra för många sidor!

Först gjorde jag en riktig tyginventering för att se vad det fanns för stuvar i gömmorna som skulle kunna bidra till lite färg- och formstimuli (det hela kan sammanfattas som en sammanfattning av IKEAS kollektioner från de tre senaste åren!). Därefter gjorde jag en pappmall på 16x18cm och klippte ut alla mina "sidor", lekte redaktör för att få några lyckade färgkombinationer i sidordningen och sedan var det bara att sy ihop dem två och två. Räta mot räta, med en sida (den inåt ryggen) öppen för att det skulle gå att vränga och pressa noggrant.

Slutligen sydde jag ihop alla sidor och det gick precis, men när den täckande ryggen skulle på hade det blivit för tjockt. Jag klarade inte av att "kill my darlings" utan lät alltihop vara kvar och vände mig till räddaren i nöden: limpistolen! På framsidan fick det bli en liten ficka där nappar och andra småprylar kan gömmas.

Tadaa!

måndag 21 februari 2011

Alibababyxor




För en vecka sedan kom Svärföräldrarna hem från Goa och med sig hade de ett par enormt komfortabla alibababyxor (helt nytt begrepp för mig). Principen är ett trekantigt stycke med resår uppe och nere för midja och vader.

De vita med smockat liv som jag fick kommer att bli perfekta på stranden i sommar, nu är de dock lite väl tunna. Därför sydde jag ett par svarta i lite kraftigare bomullstyg. Istället för smock och resår sydde jag en enorm mudd i midjan som täcker hela magen samt två benmuddar som ger mer markerade avslut där nere.

Jag är helt medveten om att dessa knappast ger någon smickrande siluett, men de är helt fantastiskt sköna! Dessutom har jag börjat träna "Fuego" på Friskis och Svettis och där skulle de passa perfekt för att ge extra känsla i de olika dansstilarna.

Skulle jag göra detta igen skulle jag fortfarande satsa på en rejäl mudd, men på ett tunnare tyg för att få ett snyggare fall på allt tyg som hamnar mellan benen.

söndag 20 februari 2011

Babyjeans nummer två




Ytterligare ett par babyjeans har kommit till i ren lovyra. De här är pyttesmå med förhoppning om att de kan användas redan från start. Det var dock inte tanken från början, därav de något överdimensionerade fickorna. Jag började nämligen med att efterapa byxorna som jag gjorde förra gången, men ändrade mig i sista stund och klippte ner liv och ben till en nyfödds storlek (som jag inbillar mig), det blev lite mer baggyjeans än tidigare, och jag blev nöjd.

Personligen tycker jag att blåvitt är fint på både tjejer och killar men skulle förvirring uppstå får de väl enkom bäras tillsamman med röd body! Moster var på besök i helgen och utbrast nämligen efter att ha sett mina syalster: "Men, vet ni att det är en kille?". Ja, kanske har jag använt mig av något pojkaktigare färger hittills, men pedagog som jag är tar jag naturligtvis inte hänsyn till sådana stereotypa genusuppfattningar på vilka vårt samhälle vilar...

Beskrivning på hur jag gick tillväga finns redan på ett flertal ställen under fliken "sytt på maskin", lätt som en plätt i jämförelse med bodys!

torsdag 17 februari 2011

Babybody nummer två



Tävlingsmänniska som jag är kunde jag inte ge mig så lätt i bodykampen. Därför blev det ytterligare en randig babykreation som även den ännu saknar knappar.

Kantbandningen gick bättre men inte perfekt, jag känner mig inte hemma med en del nya sömmar som jag behöver använda, kanske är det där skon klämmer? Gillar hur som haver färgerna, unisext och somrigt!

onsdag 16 februari 2011

Emsters Alster


Den stora förebilden inom syområdet är helt klart Emsters Alster. Senast när hon var på besök hade hon med sig denna fina present, helt i min smak: byxor med moln i stl. 62. Tusen tack!

Missa inte fler fina saker som hittas på hennes blogg eller i hennes butik

Babybody




Precis som jag nämnde tidigare hade jag ju lovat mig själv att ge mig på det här med överdelar, mer bestämt bodys! Emsters Alster-Emma hjälpte mig att fixa mönstret men sedan var jag ensam mot utmaningen.

Syupplevelsen blev indirekt även premiär för kantbandning, vilket ganska snart visade sig vara en kunskap som jag inte fötts med. Det var jättesvårt att veta hur mycket man skulle "spänna" bandet för att resultatet skulle bli bra. Således sprättade jag underkanten inte mindre än tre gånger och höll på att slänga alltihop i soporna...

Men snålheten tog överhand, tyget var lite dyrare än vad jag köpt innan, och jag gav mig inte innan det blev helt okej i alla fall! Ännu saknas knapparna så därav knappnålarna som syns på bilderna. Kunde heller inte hålla mig från para ihop bodyn med jeansen som jag sydde för ett tag sedan, tänk när Magen kan modella i enbart IdéBancken!

Nya tyger


Sportlovsledighet innebär att det finns tid till att vara kreativ. Och till att shoppa. Med hjälp av svägerskan som varit på besök har jag investerat i diverse nya tyger för att våga mig in i det här med tricot och jersey.

Det visade sig finnas en gömd butik bara ett långt stenkast hemifrån, hemma hos en kvinna som kallar sin butik AG:s textil och sedan blev det en tur till Karlstad och Tygfabriken för ytterligare nyheter. Det har redan blivit ett par alster av dessa som snart kommer att visas här på bloggen.

Inte alltför svårt att gissa vilket mitt favoritmönster är...

söndag 6 februari 2011

Babyjeans






Förra veckan köpte jag lite tyg för att ha muddar hemma till fler barnkläder. Det fina är ju som sagt att man annars många gånger kan använda stuvar som redan finns hemma, för att det ändå går åt så ruskigt lite.

Stuvbiten för den här gången fick bli stretchjeanstyget som blev över när jag gjorde pösjeans till mig själv. Nu blev det ett par jeans i ca stl. 52/60 istället. Detta kan ha varit det roligaste projektet på länge. Dels för att jag blev så nöjd med resultatet, men också för att det var så mycket roliga och pillriga detaljer som skulle sys, och i rätt ordning. Fickorna fick bland annat små jeansnitar som jag alltid sparar när man köper nya byxor (aldrig slänga!) och runt om små sticksömmar för att få mer äkta look än mysbyxintrycket.

Bodyn på bilden har jag inte sytt själv, utan är den första presenten vi fått till magen. Nu har jag sytt en del byxor och börjar bli lite sugen på överdelar så det var därför jag plockade fram denna ur garderoben; för att se om det är så svårt som jag har fått för mig att det är...

tisdag 1 februari 2011

Strykbrädan


Även strykbrädan har fått sig en uppfräschning med det olivprickiga åhlénstyget. Det vita tyget som var innan hade fått flisofix på sig i omgångar så det fläckade alltid av sig på vita plagg - inte bra! En superenkel förändring tack vare häftpistolen.

söndag 30 januari 2011

Tvättkorg




Åhléns i stan kör en sådan där helskön "halvahalvarea" nu så jag passade på att tacka några hemmaprylar för lång och trogen tjänst genom ett ansiktslyft! Det prickiga vaxduksliknande tyget i olivgrönt (inte diarrébrunt som bilderna konstigt nog visar)kostade nu 26kr/m och det gick åt drygt en till det första projektet.

Först ut var tvättkorgen som ursprungligen kommer från IKEA men som jag sydde om i begynnelsen av min "sykarriär". Det var kanske den största behållningen av det här pysslet, att se att jag har utvecklats sedan dess, alternativt att jag måste varit extremt stressad när jag gjorde det sist för usch så illa det var gjort! Hur som helst så kom jag inte på någon bättre lösning den här gången heller än att sy fast själva påsen på ställningen. Det var bara till att montera bort pressarfoten varje gång man började eller avslutade en söm, men vad gör man inte för konsten?

Sommarlinne






Ibrist på andra projekt rotade jag lite bland mina tyger och hittade en meter som jag köpte på Ohlssons-rean i somras för 29 kr. Jag har inte vetat vad det skulle bli av det men minns att jag tänkte att man aldrig kan ha för många randiga tyger! På väg hem från jobbet i fredags fick jag dock en uppenbarelse om ett linne med en krage som liknade den som jag hade på min brudklänning, och vips så var det det som det blev av tygbiten.

Just nu är jag nästan sjukligt blek och bjuder verkligen på mig själv när jag visar upp mig i linnet, men i sommar tror jag nog att det kan bli bra. Det är ju omöjligt att beräkna hur väl det kommer att passa då, men just nu finns det gott om plats för magen. Jag fodrade livet eftersom det är ganska så genomskinligt och så gav det lite extra stadga åt kragen och jag blev riktigt nöjd faktiskt!

torsdag 27 januari 2011

Stolsrenovering




Det kan inte ha undgått någon bloggläsare att jag fullkomligt älskar loppisfynd som har potential att bli till nya skapelser i hemmet. Dessa "församlingshemsstolar" kom vi över för 60kr/st med tanke att klä och måla om dem. Det sista gjordes, men när de väl var vita var det svarta velourtyget faktiskt ganska passande, så det fick vara kvar!

Bockarna är som sagt från IKEA men de var för breda och fanns inte i vitt så en snabb renovering fick det allt bli på dem också. Inte loppis men nog så kul ändå!