lördag 12 mars 2011

Pekbok








Nu var det ett tag sedan jag sydde eller pysslade något, men så igår hittade jag bloggen "365 saker att slöjda" vilket ledde till direkt inspiration och idag till en pekbok. Det hela kan väl klassas som busenkelt ända fram till det att man ska ficka själva ryggen ska sys på och man inser att man har valt att göra för många sidor!

Först gjorde jag en riktig tyginventering för att se vad det fanns för stuvar i gömmorna som skulle kunna bidra till lite färg- och formstimuli (det hela kan sammanfattas som en sammanfattning av IKEAS kollektioner från de tre senaste åren!). Därefter gjorde jag en pappmall på 16x18cm och klippte ut alla mina "sidor", lekte redaktör för att få några lyckade färgkombinationer i sidordningen och sedan var det bara att sy ihop dem två och två. Räta mot räta, med en sida (den inåt ryggen) öppen för att det skulle gå att vränga och pressa noggrant.

Slutligen sydde jag ihop alla sidor och det gick precis, men när den täckande ryggen skulle på hade det blivit för tjockt. Jag klarade inte av att "kill my darlings" utan lät alltihop vara kvar och vände mig till räddaren i nöden: limpistolen! På framsidan fick det bli en liten ficka där nappar och andra småprylar kan gömmas.

Tadaa!

1 kommentar:

LMM sa...

Haha jag visste att det var en grej för dig!!! Kram