söndag 27 mars 2011

Hokus Pokus-stol










Möbelrenovering kan vara en av mina absoluta favoritsysselsättningar, så när Svärföräldrarna frågade om vi ville använda Mannens gamla Hokus Pokus-stol (från 70-talet) till den kommande familjemedlemmen så blev jag överlycklig så länge som det var fritt fram att förnya. För även om retro kan vara inne, och även om man ibland ska låta affektionsvärdet få vinna så kommer jag aldrig gilla kombinationen orange och grönt!

Först blev det slipning och målartvätt i vårsolen, inte den roligaste delen av processen men ack så nödvändig. Efter det följde målning med en högblank, svart färg (donerad av Pappa, ca 2dl) i två omgångar. Jag ville dock behålla de träfärgade originaldelarna med det fina klistermärket så de lackade jag om istället. Sitsarna kläddes om i blank vaxduk av riktigt bra kvalitet som ska tåla mycket spill (198kr/m från Lui) och så fick det bli lite nya reservdelar för att få till finishen ytterligare: ratt(49kr)och rem (79kr)från Babyproffsen.

Tack vare att jag fick hålla till i Svärfars hobbyrum, med tillgång till alla hans redskap, och inte minst hans hjälp, så blev resultatet riktigt välgjort och jag är nöjd. Tillsvidare får det bli ett stilleben här hemma som passar bra när man får gäster, men så småningom är jag säker på att det kommer bli ett välanvänt vrålåk!

3 kommentarer:

Penny sa...

du, det är något konstigt med bild 1 och 2, det finns ju inget sånt där vitt på marken? lever du möjligtvis i en annan klimatzon?

Emelie Thim sa...

Men va fin! Du är grym Sara!

Le Petit sa...

Så snygg den blev! Den kommer garanterat att uppskattas av den kommande bebisen.