fredag 20 augusti 2010

Gungstol



Där vi bor finns en riktigt mysig, lite finare antikaffär. I vanliga fall handlar jag inte på sådana ställen eftersom mitt mål oftast är att få pyssla om begagnade möbler till någonting nytt och roligt, inte att ha dem som de är; second hand och loppis ska det vara! Men så kommer plötsligt det där undantaget som bekräftar regeln: Gungstolen med stort G.

En svartlackad sextiotalspärla som visserligen fick en ny dyna med nytt tyg, men som i övrigt var toppfin. Tyget kommer från Åhléns (69kr/m) men tyvärr finns ingen bild på det mossgröna/orangea tyget som fanns innan. Det var knappast originalsitsen det heller så det gjorde inte ont i mig att byta.

Drömpbilden för gungstolen är ett vardagsrum med vitlaserat trägolv, helväggspärlspont och en alldeles äkta bit Josef Frank, kanske i nästa boende...

Materialkataloger


Inte alla ingår i ett mentorspar där den andra hälften lägger roliga pysselkataloger på arbetsbordet! Grossistmagasinen från Slöjddetaljer och Textilhuset blev perfekta fredagspresenter från syslöjdskollegan!

torsdag 19 augusti 2010

Väggträd



Med många företagsproducerade träd som förebilder (tar alltså inte åt mig hela designen här, dock är det det enda med ett löv som jag känner till), ritade jag denna väggdekoration. Först i liten A4-skala och sedan förstorade jag skissen med hjälp av ett skalenligt rutmönster (från 1:1 till 1:20), liknande de som fanns i pysselböckerna när man var liten.

Min morfar är snickare och har genom åren hjälpt mig förverkliga många träidéer, från barbiemöbler till just detta träd. MBF-skiva, sticksåg och sist distansklossar för att få ut trädet från väggen och skapa en "3D-känsla". Jag valde exakt samma kulör som väggen för att man bara ska ana att det finns någonting där, men vid nästa flytt vill jag nog ha det högblankt och eventuellt mot en färgad fond för att lyfta fram det mer. Självklart kan man även ha någon form av ljusslinga bakom och använda skapelsen som en lampa.

tisdag 17 augusti 2010

Jeansbyxor




Mest för att bevisa att jobbet inte är allt valde jag att, en helt vanlig vardagskväll efter träningen, sätta mig ner och sy ett par nya byxor. Det blev ett par jeansbyxor med breda muddar, något längre än de tidigare som jag sydde.

Dessa känns dock lite mer jobbvänliga och tack vare fickorna med grova stickningar i vitt så sticker de ut lite. Jag tvekade länge om jag skulle ta just vitt, eller om jag skulle gå på marinblått men ångrar mig inte nu, utan dem skulle det blivit mer mysbyxa av det hela. Annars är det samma mönster som de andra brallorna, något förminskade i framstycket bara för att bli lite mer välsittande.

Mycket nöjd och glad somnade jag senare igår som en stock, lycklig över att jag hade bevisat för mig själv att pyssel inte bara tillhör semestern!

Kalenderlyft



Så var den underbara semestern slut och och skolan har dragit igång igen. I vanliga fall brukar jag köpa en kalender från personligalmanacka.se i samband med starten, men i år bestämde jag mig för att testa min första lärarkalender. Nog för att gratis är gott, men det är inte alltid estetiskt tilltalande så det fick bli lite piff på standardvarianten.

Efter den gamla devisen "släng inget" så återanvände jag gamla almanacksdelar som jag hade sparat så som gummisnodden (fastsatt i utstansade hål med hjälp av håltången), linjal, plastfickor och lite annat som gjorde den personlig. pappret är från Panduro (14kr/ark) och bokstäverna likaså (det syns knappt på bilden, men mitt namn står mitt på i vita luftbokstäver.)

Jag påstår inte på något sätt att detta är värt all cyberspaceuppmärksamhet, men det är trots allt ett pyssel!

fredag 13 augusti 2010

Halltavla




De allra enklaste pysslen blir oftast bäst, tycker jag. Kanske är det därför som jag gillar kom-ihåg-tavlan i hallen så mycket? Det är egentligen bara en ram, "Ribba", från IKEA som har en vanlig datautskrift inuti sig med texten "Jag ville bara säga att...". Syftet är självklart att man ska kunna skriva ett meddelande på glaset när man går eller för att hälsa en speciell gäst välkommen.

Jag har bytt innehållet i ramen några gånger, bara haft en tyg- eller tapetbit som bakgrund. Man kan naturligtvis skriva tester, skriva ut en pratbubbla, sätta in en barnteckning eller något annat som gör tavlan personlig. Supersimpelt.

torsdag 12 augusti 2010

Nyckelband


Idag har jag väl inte varit sådär väldigt kreativ, men efter att ha förberett lite inför skolstarten på måndag så satte jag mig ändå vid maskinen för att ta tillvara på lite tygrester och fortsätta förberedelserna.

Många bloggsömmerskor syr till småbarn och en vanligt förekommande pryl är då napphållaren. Jag är inte i behov av sådana men däremot nyckelhållare till jobbet. Varför inte variera färgerna på banden istället för på kläderna? Ska nog köpa 10 cm vitprickigt på blå och röd botten, en storfavorit i mönsterväg.

Inget jättesteg för mänskligheten men lite pysslat blev det!

onsdag 11 augusti 2010

Muddbyxor







Idag har regnet öst ner här i Karlstad och jag har suttit vid symaskinen och ignorerat det faktum att det kan vara hösten som är här. Hemska tanke. Resultatet blev ett par roströda (inte orangea som bilderna säger) linnemuddbyxor, efter samma mönster som mysbyxorna i inlägget nedan.

De nya utmaningarna var det här med fickor, stickning och blandning av tygsorter, annars gällde samma turordning som i beskrivningen innan. Fickorna klippte jag till samtidigt, dubbelvikta (bild 2), för att få dem så lika som möjligt. Sedan gjorde jag tre lager överlappningsstickning kring själva fickan (bild 3) för att få det lite "rufft" (pressarfotsbyte och grejer - stolt!) och sist sydde jag på dem, innan fram- och bakstycket satt ihop för enkelhetens skull.

Det blev lite konstigt att sy när det ena tyget är helt stumt, och det andra är stretchigt. Jag tyckte att det var svårt att få de båda att löpa likadant i maskinen. Annars gick processen hyfsat smärtfritt med bara en tabbe då jag satte ena benmudden med sömmen framåt... bara att bryta ihop och gå vidare!

Ska du testa detta? Tvätta tyget innan, jag gjorde det för hand och vattnet blev knallorange vilket inte hade varit en hit mot den vita muddranden vid första tvätten...

tisdag 10 augusti 2010

Velourbyxor








Jag har skapat ett monster, ett plagg som jag aldrig kommer vilja kliva ur: velourmysbyxan! Detta är första gången som jag syr i ett stretchtyg, och det visade sig efter lite manualläsning vara lättare än vad jag först trott. Därför blev det även ett par till Mannen, strax efter att jag sytt de randiga till mig själv.

Först rita mönster efter Emsters Alsters original (se länk till min förebild i marginalen), naturligtvis med sömnsmån. Jag gjorde mina endast 80 cm långa eftersom jag ville ha extra långa muddar med lite "benvärmarkänsla". Sedan sy ihop framstyckena, efter det bakstyckena och slutligen de nya båda delarna med en söm längs hela benens insida och i grenen. Då ska det förhoppningsvis se ut som på andra bilden. Efter att sidosömmarna sytts ska midje- och benmuddarna sys på. Detta gjorde jag genom "diagonalprincipen", det vill säga först nåla fram, sedan tvärs över bak, höger sida och sedan tvärs över till vänster o.s.v fram till det ser ut som på fjärde bilden: nålar över allt! Sist sy dessa och börja mysa!

Ska du testa detta? Se till att velourriktningen blir rätt, på de första sydde jag fel och man måste smeka byxbenen uppåt för att det ska kännas rätt! Att välja ett mönstrat tyg var svårare än det enfärgade, såklart, eftersom det skulle mönsterpassas på alla ledder. Samtidigt kan det hjälpa för att trådriktningen ska bli rak.

Mycket text och många bilder, i hopp om att jag förklarat någorlunda klart!

Namnband


Å vad glad jag blev idag när mina namnband äntligen damp ner i brevlådan! De blev precis så bra som jag hade önskat och jag ska genast börja sy på taggarna på mina färdiga prylar!

Beställningen kommer från minanamnband.se och det tog nästan tre veckor från det att jag betalade dem. Kanon!

måndag 9 augusti 2010

Barnfåtölj





När jag ändå är inne på barnmöbler, kan jag visa en present som jag gjorde i samband med att en kompis fick barn för drygt ett år sedan.

Med IKEAs fåtölj "Poäng" som bas, samt tyger SaraLisa (59kr/m) fick Alvin en personlig fåtölj till kommande bolibompakvällar. Då fåtöljens dyna är avtagbar, var det bara att sy ett fodral kring den redan befintliga dynan. Den sitter fast i själva stommen med hjälp av kardborreband. Noggrannhet är ett måste, men är man bara det så är det ganska lätt att göra en personlig present på det här sättet, man måste bara våga!

Pappas barnstol





När pappa var liten satt han i en barnstol som senare även skulle komma att bli min och mina syskons matstol. Denna klenod kom av någon anledning till vår lägenhet och jag kunde inte hålla fingrarna borta från den, i hopp om att också en tredje generation skulle få bli mätta just i pappas stol.

Efter något som till en början kändes som ett evigihetsprojekt i slipväg, med damm över högt och lågt, kunde jag börja måla den i en högblank, vit färg. Efter det sydde jag en specialkudde som är allt annat än praktisk, men snygg, och det är alltid något! Än så länge har bara gäster av det mindre slaget provsuttit stolen, men kanske kan den komma till användning längre fram, vem vet?

Tyglådor




Jag har under en tid mest bara slängt ner alla mina tygstuvar som blivit över efter diverse projekt i en stor gammal låda. Detta har mynnat ut i något slags organiserat kaos som knappast inbjuder till någon inspiration. Detta blev det ändring på idag efter en hel Sex and the city-film vid strykbrädan,klippandes trådar och rensandes på småbitar.

Nu ligger alla tygbitar sorterade i lådor från IKEA, väl synliga så att jag kan hålla koll på vad jag har. Det ska dock sägas att detta bara är just småstuvar som knappast räcker till några större projekt. Lite nytt är alltså ett måste...

Tygrea




Sensommar betyder rea i många butiker, och Ohlssons samt Åhléns visade sig i lördags inte vara några undantag. Därför fyndade jag med glädje några fina metrar som syns på bilderna, bland annat två velourtyger som redan har blivit till någonting annat, mer om det senare.

Nu var det ytterligare rea på reapriset såg jag, så kanske blir det en tur till till stan för att fylla på förrådet till dagar då sysuget slår till!

fredag 6 augusti 2010

Pennfodral




Idén om en pennrulle fick jag från en annan pysselblogg som jag halkar in på lite titt som tätt. När jag väl skulle sätta mig och sy visade det sig dock vara pillrigare än jag först trott; många små sömmar att hålla reda på.

Jag ville fixa en bra förvaring till mina stabilo- och fiberpennor och resultatet blev alltså denna rulle. Alla tyger var spillbitar som jag hade hemma och det var sannerligen precis att det räckte. Det vändsydda bandet som utgör själva "pennhålen" visade sig behöva vara enormt långt, nästan tre gånger så långt som själva botten!

Faktum är att jag sydde fodralet när jag fortfarande pluggade, men jag lovar att det aldrig var aktuellt att rulla upp pennmetern under någon föreläsning! Nej, detta är mer en hemmaförvaring, perfekt för kortpyssling!

Ska du testa detta? Tänk som sagt på att det går åt mer tyg än vad man kan tro upp och ner mellan varje penna. Jag sydde dessutom mellansömmarna medan en penna satt i mellan två nålar för att inte riskera att det skulle bli för litet men ändå tajt och hållbart.

torsdag 5 augusti 2010

Tygmapp



Jag är en riktig kringbärare, speciellt på jobbet. Där kånkar jag alltid runt på en massa pärmar, papper och block som jag "kanske kommer att behöva" och trots att jag hittills inte har öppnat en schemaspärm på hemmaplan bär jag alltid med mig denna hem. Ifall om att.

Hur som helst. Detta ledde till att jag sydde denna praktiska tygmapp som håller koll på det viktigaste och som gör det lite enklare att ta med hem och inte minst att inte glömma ta med tillbaka till skolan! Något vadderad för att inte skada innehållet och till måttet något större än ett A4. Knytlösning blev det bara för att jag ännu inte är så haj på dragkedjor, men det kanske vore det ultimata egentligen.

Ska du testa detta?
Glöm inte att locket måste vara lite mindre än måttet på själva mappen!

tisdag 3 augusti 2010

Ytterligare pysselfavoriter



Som en fortsättning på föregående inlägg kommer här ytterligare några favoriter som kanske inte riktigt kan gå under "maskin"rubriken.

Först har vi bokstavsstämplarna, både till stämpeldyna och för stansning. De sistnämnda är jag dock lite besviken på, det krävs en enorm kraft för att göra avtryck och om plåten är lite för mjuk syns själva ringen kring bokstaven direkt. Är det någon som har en lösning på detta så lyssnar jag gärna! Annars tycker jag att all sorts märkning är en höjdare - personligt och snyggt.

Limpistolen prisas ofta när det ska pysslas på TV, och jag kan inte annat än att stämma in. Det klistret, tillsammans med spraylimmet, gillas eftersom det torkar blixtsnabbt och är slitstarkt. Lite farligt varmt ibland bara... Häftpistolen, hålstansaren, kombinationstången och detaljskalpellen kan också nämnas som bra-att-ha-saker. Inte särskilt dyra men välbehövliga många gånger.

Pryl- och pysselgalen går nog lite hand i hand!