tisdag 10 augusti 2010

Velourbyxor








Jag har skapat ett monster, ett plagg som jag aldrig kommer vilja kliva ur: velourmysbyxan! Detta är första gången som jag syr i ett stretchtyg, och det visade sig efter lite manualläsning vara lättare än vad jag först trott. Därför blev det även ett par till Mannen, strax efter att jag sytt de randiga till mig själv.

Först rita mönster efter Emsters Alsters original (se länk till min förebild i marginalen), naturligtvis med sömnsmån. Jag gjorde mina endast 80 cm långa eftersom jag ville ha extra långa muddar med lite "benvärmarkänsla". Sedan sy ihop framstyckena, efter det bakstyckena och slutligen de nya båda delarna med en söm längs hela benens insida och i grenen. Då ska det förhoppningsvis se ut som på andra bilden. Efter att sidosömmarna sytts ska midje- och benmuddarna sys på. Detta gjorde jag genom "diagonalprincipen", det vill säga först nåla fram, sedan tvärs över bak, höger sida och sedan tvärs över till vänster o.s.v fram till det ser ut som på fjärde bilden: nålar över allt! Sist sy dessa och börja mysa!

Ska du testa detta? Se till att velourriktningen blir rätt, på de första sydde jag fel och man måste smeka byxbenen uppåt för att det ska kännas rätt! Att välja ett mönstrat tyg var svårare än det enfärgade, såklart, eftersom det skulle mönsterpassas på alla ledder. Samtidigt kan det hjälpa för att trådriktningen ska bli rak.

Mycket text och många bilder, i hopp om att jag förklarat någorlunda klart!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken blogg!! Helt underbara pyssel Sara!! Du är superduktigt

Sara sa...

Tack, va glad jag blir, vem du nu är : )

Emsters Alster sa...

Riktigt snyggt, Sara! Du behöver ju inte beställa några jeansmuddisar, gör ett par själv istället! (Ditt val förstås!)

Väldigt snygg beskrivning!

Lisa sa...

Vilka underbara byxor!
Finns det möjlighet att beställa ett par? Eller du kanske bara syr lite för skojs skull?

Mvh
Lisa