onsdag 11 augusti 2010

Muddbyxor







Idag har regnet öst ner här i Karlstad och jag har suttit vid symaskinen och ignorerat det faktum att det kan vara hösten som är här. Hemska tanke. Resultatet blev ett par roströda (inte orangea som bilderna säger) linnemuddbyxor, efter samma mönster som mysbyxorna i inlägget nedan.

De nya utmaningarna var det här med fickor, stickning och blandning av tygsorter, annars gällde samma turordning som i beskrivningen innan. Fickorna klippte jag till samtidigt, dubbelvikta (bild 2), för att få dem så lika som möjligt. Sedan gjorde jag tre lager överlappningsstickning kring själva fickan (bild 3) för att få det lite "rufft" (pressarfotsbyte och grejer - stolt!) och sist sydde jag på dem, innan fram- och bakstycket satt ihop för enkelhetens skull.

Det blev lite konstigt att sy när det ena tyget är helt stumt, och det andra är stretchigt. Jag tyckte att det var svårt att få de båda att löpa likadant i maskinen. Annars gick processen hyfsat smärtfritt med bara en tabbe då jag satte ena benmudden med sömmen framåt... bara att bryta ihop och gå vidare!

Ska du testa detta? Tvätta tyget innan, jag gjorde det för hand och vattnet blev knallorange vilket inte hade varit en hit mot den vita muddranden vid första tvätten...

3 kommentarer:

Le Petit sa...

Hej! Vilken trevlig blogg och vad mycket fint du gjort! Fick tips på Emsters blogg att titta in här. Lägger till dig i min blogglista så jag kan fortsätta följa dig.

Emsters Alster sa...

Snygga de blev! Ett litet tvätt-tips (kanske det enda jag har). När man tvättar för kallt, typ under 60 grader blir det ofta avfällningar som annars inte skulle blivit. Därför rekommenderar jofotexmannen att tvätta alla tyger med mycker färger i sammma tyg att tvätta i 60 och inte 40.

Anonym sa...

Vad kreativ du är Sara! Sådana byxor har jag också knåpat ihop, ett par svarta jättesköna. Används ofta. =)
/Mathilda F