På
sommaren brukar det vara extra roligt att pyssla, och även om tiden för
att förverkliga sina idéer har minskat avsevärt sedan en viss man kom
så har det lyckats bli en del fix även dessa sommarmånader. De har bara
inte kommit ut på bloggen ännu, men nu så!
Kan börja
med att visa två nya verktyg i garderoben: en skärmaskin för A3 som jag
fick i födelsedagspresent och som kommer att kunna skära raka vinklar
även när finpapprena är nya. Och en stämpel som är ett loppisfynd för
tio kronor! Min tanke är att den ska kunna bidra till personliga texter
på kort och liknande utan att jag behöver skriva själv, något som jag
inte gärna gör på just kort för att jag tycker att det blir för
hemslöjdigt då med min stil. Får öva vidare på det helt enkelt!
söndag 22 juli 2012
måndag 4 juni 2012
Mysbyxor stl.68
I helgen var jag och hälsade på en kompis i Göteborg. Hon fick sitt andra barn för ett tag sedan och för att fira detta sydde jag ett par mysbyxor liknande de som Tage har. Men eftersom jag inte ville fråga så chansade jag på storleken, en smal 68:a blev det, och tyvärr var den för smal. Nu ska jag sy något nytt i present men dessa finns här hemma om någon skulle vara intresserad!
Parasollfodral
Maj bjöd ju som bekant på kanonväder och med det kom faktiskt strandpremiären för i år. Nu för tiden måste man ha tillgång till skugga även om man är soldyrkaren nummer ett, så parasollet fick tas med tillsammans med allt annat som man ska släpa på. Då kom jag på att ett parasollfodral skulle underlätta allt bärande och med lite vaxduksstuvar från Stoff och Stil blev resultatet dessutom nästan gratis.
Det hela är egentligen bara en lång tub med bärrem, nästan lite som ett koger. Dekorsömmar, mönsterpassning och dolda innersömmar gjorde jag mest för att det kändes kul att det såg lite mer "köpt" ut! Annars var det busenkelt, ett tips är att inte göra fodralet för smalt för det är lite lurigt att vränga den stela duken. Jag sydde ett till Bror och Svägerska när jag ändå höll på!
söndag 25 mars 2012
Personlig picknickfilt
Idag har det varit barnvälsignelse för min brorson Nils Pelle JUSTUS och mina förberedelser för idag började redan för över en månad sedan. Jag fick en idé om att jag skulle göra en present själv till lilleman och efter lite stötande och blötande bestämde jag mig för en picknickfilt i stil med den som jag sydde till mig själv för något år sedan (finns i arkivet).
Tygerna i New England-stil samt galonmaterialet köpte jag i Kristinedals tygfabrik i Saleby utanför Lidköping och inuti finns ett IKEA-täcke. Tack och lov fick jag låna Emsters skärmatta och kniv för att skära ut de nästan 100 rutorna i 13x13 cm (under en delfinal av Melodifestivalen i en så oergonomisk golvställning att jag hade problem att gå efteråt!) för det krävde sitt tålamod och skulle tagit dubbelt så lång tid med sax. Sedan fick jag låna en brodyrmaskin för att göra textrutorna och med ett speciellt utskriftspapper kom bilderna till efter strykning och pill.
När allt material slutligen fanns var det "bara" att börja sy ihop täcket. Ibland var det extremt knöligt att få in alltihop i maskinen men vill man så går det. Lösningarna kom efter hand för att få det så snyggt som möjligt och ibland var det bara att lämna projektet ett par dagar för att återfå lusten. I slutändan var det ändå värt varenda söm att få ge Justus något personligt som han kan ha i flera år framöver, på stranden, i trädgården eller inne på rummet. Och får jag så ligger faster gärna bredvid...
söndag 18 mars 2012
Trikåtights stl. 74
Ytterligare ett par byxor, men dessa kallas tights i mönstret. Byxorna ska egentligen inte ha någon mudd, men det var det som gjorde hela grejen tyckte jag!
Inspirationen kommer från ett par liknande som en kompis hade köpt på HM nu, fast med starkt rosa nedtill till sin tjej. Dessa blev väldigt långa (trots att jag naturligtvis kortade mönstret när jag la på muddar)men förutsatt att tage inte blir så tjock, bara lång så kommer han kunna ha dessa en lång tid framöver!
Materialet är från samma ställen som i inlägget nedanför och jag är väldigt nöjd!
Velourbyxor stl. 74
Mysbyxor kan man inte få nog av i barngarderoben, och storlekarna går ju år så himla fort, så här kommer ytterligare några varianter.
Hur man gör har jag beskrivit väldigt många gånger här på bloggen, så det hoppar vi nu (bara att söka i arkivet under "sytt på maskin"). Materialet är i alla fall petrolfärgad velour Stoff & Stil 79kr/m, svart muddväv Ohlssons tyger 69kr/m, randig trikå från Butiken Min i Lidköping som jag tackar Mamma för (tillsammans med sällskapet i fredags)!
Taxbody och sykurs med Emsters Alster
Just nu är jag mammaledig och jag har det enorma lyxen att vara det tillsammans med fyra nära vänner. Tillsammans gör vi allt för att ta till vara på dagarna så vår sykurs-dag är bara ett projekt i raden av roligheter som händer just nu i livet.
Vi kallade in experten Emsters Alster för att lära oss sy bodys och mössor. Jag har ju gjort detta ett par gånger tidigare på egen hand men detta var någontng helt annat. Overlock-maskin och hjälp till hands gav sömnaden en helt ny dimension. Att Tage dessutom körde en maratonsömn just denna dag tackar jag extra för! Mitt bruna taxtyg ´kommer från Stoff och stil, en stuvbit för 79kr/m- perfekt!
Efter en heldag ihop kunde alla i alla fall stoltsera med var sitt nytt klädesplagg, och av bilderna att döma verkar barnen nöjda de också!
Sängfickor
Det här svart-vit-rutiga tyget inhandlades på Stoff och Stil för 29kr/m.
Eftersom vi inte har några sängbord hemma hos oss blev detta en lösning på dammiga tidningar under sängen. Egentligen är det bara en lång tub (40x100cm) med mellanlägg inuti för att få bättre stadga (10kr/m) som jag sedan vikt dubbel och sytt ihop. Jag hade två små medallpinnar hemma som sattes som stopp under madrassen så att det ska gå att lasta på med det som behövs gömmas.
Nu börjar det bli mysigt i sovrummet, en tavellist har satts upp sedan sist och lite punktbelysning ger en skönare känsla!
Stoff och stil

Så var det dags att dokumentera lite igen. Det låter kanske klyschigt men med våren kommer inspirationen på riktigt. Eller kanske rättare sagt med våren och ett besök i Stoff och stils butik i Bäckebol!
Tygerna som köptes där har används i diverse pyssel som kommer framöver här på bloggen. Det var otroligt roligt att få botanisera bland alla tygrullar som jag tidigare bara bläddrat bland i kataogerna men nästa gång ska jag åka utan barn, eller möjligtvis med en man som kan underhålla stackaren när jag räknar centimetrar och vill vara kreativ!
På bilderna här syns ett axplock: jeanstyg som ska bli till en Tagejacka i vår. Vaxduk som bara var för fin att säga nej till och söta märklappar, flodhäst & monster. (Flodhästen täcker ett Liberomärke som var broderat på badrocken.)
Men som sagt, nästa gång ska jag vara mer förberedd på vad jag ska ha, till vad och även ha bättre koll på mönsterutbudet!
söndag 19 februari 2012
Pillerillkudde
Tage ska snart byta över från babyskydd till sin stora bilstol och därmed kommer han få betydligt bättre plats att röra sig när vi åker bil. Han sitter i baksätet vilket gör att man i framsätet aldrig kan hjälpa honom om han tappar något som han pillar med. Därför har jag sytt den här pillerillkudden!
Egentligen handlar det bara om att sy en kudde, lagom stor att passa i barnets knä, tvärs över bilbarnstolen. Därefter sätter bara fantasin och materialförrådet stopp! Jag köpte två små gossedjur på IKEA i helgen (5 kr/styck) och 50 cm av tyget Sofia (69kr/m) men resten hade jag hemma.
Här kan han nu pilla på träkulor, höra cellofanet prassla i blomman, suga på djuren som sitter fast i resårband, fingra på lappar i mängder (något som ibland verkar vara roligare än själva leksaken) eller plocka med knappar. En bonus är karbinhaken i ett av sidenbanden där man kan knäppa fast napphållaren eller bitringen som också gärna hamnar på golvet... Alltsammans sitter fast med hjälp av resår som träs runt stolen.
Superroligt att pyssla med, det kan ju liksom inte bli fel så länge allt sys fast benhårt med säkerhetssömmar åt höger och vänster. Så småningom lär jag nog sy en ny för omväxling förnöjer ju alltid!
torsdag 9 februari 2012
Barnleggings
Jag har sytt ett antal mysbyxor till Tage vid det här laget, det är ju så lätt och roligt så det känns onödigt att köpa i affär.
Den här gången blev det en lite annorlunda variant gjord av Mannens gamla cardigan. Jag klippte helt enkelt av ärmarna (då var ju muddarna på de båda benen redan snygga och klara, före detta armmuddar), mätte ut den önskade benlängden och sprättade upp sömmen på resten av ärmen för att sy ihop de öppnade sömmarna som grensömmar. Slutligen sydde jag på midjemudden i ett svart tricottyg.
Rekordsnabb sömnad, slim fit som jag gillar och så rätt för miljön!
Gåvagn 2
När kusinen föddes för snart tre år sedan fick han en läragåvagn från IKEA som jag stripade med hans namn (finns i arkivet under "platsfilm", även instruktion). Nu börjar det bli dags för Tage att knalla med en egen vagn och han fick en likadan av Farmor och Farfar i barnvälsignelsepresent.
Tyvärr gjorde sig inte hans namn i mitt favorittypsnitt, bokstaven T är inte så lätt att binda ihop med resten av namnet, men det fick bli en barnsligare variant med separerade tecken istället. Som bra är är kan man pilla bort texten om man ångrar sig, tröttnar eller tänker ekonomiskt när ett eventuellt syskon ska börja gå...
Köksburkar
För ett tag sedan såg jag en snygg detalj i IKEA-familytidningen, burkar med labelmaker-etiketter.
Gamla glasburkar går ju lätt att fynda på olika loppmarknader och själva etiketterna är i klassisk stil, utstansade i en manuell labelmaker. Jag äger tyvärr inte en sådan själv men fick låna för ändamålet av Kakan som använder den flitigt i sitt scrap booking-arbete.
Stilrent och perfekt i vårt kök!
söndag 11 december 2011
Julgranspynt
Julen hemma hon oss är väldigt klassiskt med dova röda färger blandat med grått och vitt, inget blingbling. Men i år blev granen kanske lite väl avskalad efter första klädningen, så gott som bara röda kulor.
Detta blev det ändring på idag efter lite egentid. Enklast möjliga blev det både hjärtan och kottar med röda band för att få lite mer variation bland kulorna. Jag häftade på röda band och grön sytråd på kottarna med hjälp av en häftpistol, slog en rosett och på trettio sekunder var det klart. Voila. Hjärtana sydde jag utifrån en enkel mall, passade på att smyga in sidenbandet i samma söm, vrängde, stoppade och limpistolade igen öppningen. Allt behöver inte alltid vara så noga! (I alla fall inte treveckorspynt som med största sannolikhet byts ut nästa år när det finns nya ideer.)
Sista bilden visar en kul detalj som jag såg på en julmarknad förra veckan: florsocker + tesil = vintrig snökänsla. Fungerar lika bra på blommor som på pepparkaksfatet. Att inspireras av andra är A och O i pysselvärlden!
Tavelvägg
Det är ingen hemlighet att jag är en sådan som gillar raka linjer, utan dem tycker jag att lätt att det blir rörigt. Jag önskar dock att jag kunde vara lite mer "en här, en där", i synnerhet när det kommer till inredning.
I vår första lägenhet stod allting på "IKEA-rad", tre här, tre där. I andra lägenheten kunde jag tänka mig "två och två och en udda-tänket" bland blomkrukor, tavlor och andra stilleben. Tredje gången gillt försöker jag nu inreda så att folk i alla fall kan få tro att sakerna har spontanplacerats runt om i boendet. Detta är lättare sagt än gjort.
Nu till saken. I Tages rum har det äntligen blivit något av den stora, vita väggen. Det blev foton för hela slanten, majoriteten tagna av Kakan, och jag ville få till just den där magasintypiska spontaniteten som andas bohem tillsammans med perfektion. Detta krävde ett par timmar, flera försök och en svägerska för att få till utan att det skulle bli allt för många raka vinklar. Resultatet syns på bilden, döm själva om vi lyckades...
torsdag 1 december 2011
Förkläde
Nu har det börjats med mat här hemma. Överallt skulle man kunna säga. Tage äter med god aptit men ändå slutar varje måltid med matspill på hela honom. Vi började med att köpa frottéhaklappar men de skyddade ju inte ärmarna som ju blir hårdast drabbade när händerna ska in och känna på maten emellanåt. Dessutom blir de missfärgade fort.
På IKEA finns det ett set med förkläden som fick bli inspiration för mitt. Det är one-size på dem och därmed alldeles för stora så jag utgick från en cardigan som passar bra på Tage. Ett framstycke, två bakstycken och en bit till ficka längst ned. jag var tveksam till att den behövdes, hur mycket mat hamnar egentligen där? Men så fick jag lära mig att den främst är avsedd för att vätskan hamnar där och inte på byxorna så då behöll jag den!
Tyget är PVC, som så mycket annat här på bloggen, med tricotmuddar (inte avstorkningsbara men mest komfortabla för halsringning och handleder). I bak satte jag kardborre som kan "spännas"olika hårt så att han kan växa lite. Svårast denna gång var att kantbanda, men jag blir lite snabbare för varje gång jag övar. I slutändan blev jag nöjd och förklädet fyller sin funktion!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)