söndag 25 september 2011

Barnmössor








Nu är hösten här och jag har plockat in lite nya, fina plagg i min garderob och ut åkte några som slappat till sig efter lång och trogen tjänst. Nuförtiden kollar jag dock alltid om det finns potential att återanvända tyget, framförallt ticot och muddar som är så dyrt att köpa. Den här gången sparade jag ett par randiga plagg (skräll!) som fick nytt liv...

Jag hittade ett superenkelt mössmönster med tillhörande, pedagogisk förklaring hos KokaLal (bara att googla). Jag behöver därför inte upprepa hur det gick till men förstärker med lite bilder på min process. Nu har jag ju även en livemodell att visa vissa miniplagg på! Den tjejiga presentmössan (stuv från Ohlssons från gången då jag sydde mina mystights)ville Tage inte ha på sig så den fick Barbas tjockrumpa modella i istället!

Miljöriktigt, roligt och lätt!

onsdag 24 augusti 2011

Bokstavsring 2


Ett nytt försök på att få till det här med bokstäver, den här gången till en viss Märta. Än en gång kunde jag dock konstatera att jag måste bli bättre på handsömnad för det är där skon klämmer för att jag ska känna mig helt nöjd. Men som mitt motto lyder: Maior e longinquo reverentia!

söndag 14 augusti 2011

Bokstavsring






Min mamma städade i sin sygarderob häromdagen och hittade en massa roliga saker. Bland annat visade hon mig ett alfabetsmönster som genast förde mina tankar till sådana där barnvagnsmobilder i plysch som bildar barnets namn. Jag som aldrig sytt efter mönster och beskrivningar bestämde mig för att göra ett försök, och det var nog rätt ända att börja i på mönsterfronten för så lätt som det var fick jag blodad tand!

Just dessa bokstäver blev inte tillräckligt fina för att få hamna i blickfånget på vår vagn, men det blev istället en liten leksak att sätta tänderna i för Tage så småningom.

Jag fotade den busenkla beskrivningen som får mig att tänka tillbaka på mellanstadiets syslöjdstimmar! Själva bokstäverna kan man ju skriva ut i valfritt typsnitt från datorn, förslagsvis i Wordart. Håll tillgodo! (Klicka på bilderna för att kunna läsa lättare.)

måndag 8 augusti 2011

Babymobil










Nu när Tage (mycket tal om denna kille nu, jag vet, men det är liksom oundvikligt...) helt plötsligt ser längre än trettio centimeter måste han ju ha något som underhåller vid skötbordet. Jag har letat runt efter en stilren och modern mobil som inte skriker Disney eller plast, utan att lyckas. Lösningen blev som vanligt att försöka plita ihop en själv!

Ingen som läser den här bloggen kan bli överraskad när jag skriver att Ernst K inspirerar mig i mångt och mycket. Tyvärr anser jag att han misslyckas gång på annan i årets sommarprojekt men grundpelarna finns kvar: rundstav, fårskinn och grått/vitt/svart. Eftersom barn ser dessa kontrastfärger tydligt kändes det kanon att kunna använda dem i mitt mobilprojekt, och därtill blev rundstav och fårskinn viktiga delar.

Det finaste i kråksången var att när min pyssellust (och tid!) infann sig kunde jag hitta allt material hemma. Fejkskinnet är rester från gungstolsomklädningen, benen är snoddarna från en gympapåse som jag sydde om, gräsplätten är mannens gamla tröja, och så vidare... Därtill är konstruktionen hyfsat enkel, det gäller bara att vara noggrann i urklippningen om man, som jag, tycker att det är viktigt att fåren är lika lika som Dolly och hennes klon.

Fåren består av cirklar (kroppen 15cm, huvudet 10cm, svansen 5sm i diameter) som jag sytt ihop på maskin respektive för hand och stoppat med stoppning. Benen, med en knut till klöv, stoppade jag in i kroppen genom ett litet sprättat hål och fäste med limpistol och samma sak gjorde jag med läderbanden som de hänger i. Slutligen är öronen öglor av mockaband. Tanken är att den gröna kvadraten både ska ge färg och symbolisera gräset som fåren går på.

Själva mobilställningen är en kub (9,5 cm) av regelvirke som jag borrade fyra hål i (14mm då rundstaven är 15) för pinnarna, som även de fick hål 4 cm in från kanten. Ett förborrat hål för kroken och sedan blev allt vitt! De svarta träkulorna är bara till för syns skull!

Oj, kanske blev det lite rörigt men poängen är ju som alltid att ge inspiration snarare än en regelrätt instruktion! Jag är nöjd efter lite pill och förhoppningsvis kommer Tage också att bli det! slutar med en bild på hans rum som är kombinerat mitt pysselrum fram till han kräver mer plats...

Fotopyssel







Just nu är det stort fokus på foton här hemma. Sedan Tage kom har vi ökat vår fotokvot drastiskt och med tanke på att jag redan innan det låg efter med framkallningen var det hög tid att göra slag i saken!

Tack vare Fujidirekts erbjudande om 100 gratiskopior för 29kr i frakt kunde jag utan att blinka framkalla 300 foton som nu ska in i album. Samtidigt håller jag på med Tages "Mina första år-bok" som efter noggrann efterforskning blev "Bästa boken om mig : inte så lite kaxig" av Terese Öman eftersom den känns betydlig mer nutida och fri än många andra. Jag är ingen scrappare men detta blir någonting åt det hållet med många bilder, vilket bäddar för många pysseltimmar de närmsta åren!

För fotoalbumet passar Fujis bilder utmärkt men annars är inte kvalitén något vidare, den gör inte digitalkamerans förmåga rättvisa. Så när förstoringar ska göras av de bilder som vi tagit hos Karin kommer jag välja en annan sida, likaså för bröllopsbilder och fotoböcker.

Kalla mig gammaldags men ingenting slår papperskopior när det kommer till foton!

torsdag 7 juli 2011

Smyckesberlock




Jag fick en jättefin minnespresent av Mannen efter mitt maratonlopp, aka förlossningen, och för att det ska vara just ett tagearmband bad jag min ingifta moster att fixa en liten, liten T-berlock att hänga i. Som alltid är det enkla det allra finaste enligt mig!

Även om jag har bokstavsstansar till smycken och metall får jag det inte att fungera och bli snyggt (tips?). Då gäller det att inse sina begränsningar och ta hjälp av sådana som kan.

Tack för hjälpen Maria!

Hand- och fotavtryck





För att föreviga hur liten Tage var när han kom (får nämligen rådet från alla föräldrar att ta till vara på den här tiden för den går ju sååååå fort...) gav jag mig igår på att försöka göra hand- och fotavtryck. Det började inte så galant, trots att jag valde att smida medan järnet var varmt, det vill säga under killens totala paltkoma. Jag trodde det var onödigt att ta av honom kläderna och använde dessutom en ganska välsittande färg... Det hela resulterade i röd färg precis överallt!

Försök två, med blöjnaken kropp och vattenfärg, gick desto bättre och jag njuter lite varje gång jag tittar på de färdiga tavlorna. Den svarta handen blev tokbra och ska nog kopieras upp i fler upplagor så småningom.

söndag 3 juli 2011

Solskydd till vagnen




Många alster kommer av att man har haft ett problem som man fixar sig en lösning på! Att Tage fått solen i ögonen när han åker vagn var ett sådant. Därför sydde jag snabbt ett solskydd till vagnen som är perfekt att haka på när man är ute och går och solen "ligger fel".

Den observante ser att det är rester från den förra köksgardinen som har använts och tillsammans med öljetter och tre duschdraperiöglor var lösningen mycket enkel. Kan man inte bara lägga en filt över sufletten kanske man kan undra? Jovisst, men då får man inte pyssla och vid motvind är det himla svårt att få den att ligga kvar.

Så det så!

Köksgardin


Idag fick jag lite tid vid symaskinen under en lång förmiddagslur. Det blev bland annat nya gardiner till köket. Förut hade jag ju sytt de svart-vitrandiga av ett påslakanset men nu när allt annat blev svart, grått och vitt kändes det som att det behövdes lite extra färg i köket.

Tyget "City" kommer från Åhléns (149kr/m) och är ganska nyinkommet. Gardinkappan är verkligen ingen avancerad sömnad men eftersom tyget är 150 cm brett och likaså fönstret, var det tvunget att mönsterskarva kanterna vilket var lite trixigt. Framförallt var det ekonomiskt illa eftersom det behövdes två meter istället för en på grund av några futtiga fållcentimetrar!

Resultatet syns i inlägget nedanför.

Köket













Så har turen äntligen kommit till att visa upp resultatet av det stora köksprojektet. Vi började att riva ut det gamla i mitten av vecka 15, veckan innan påsk, och gick i mål drygt sju veckor senare. Det var betydligt längre än vad jag från början trodde att det skulle ta, men huvudsaken var att det blev färdigt lagom till Tage och semestern!

Jag har tidigare visat bilder på vårt tillfälliga femtiotalskök som vi pimpade bäst vi kunde under renoveringstag ett. Då valde vi att göra väggar, golv och tak i väntan på att orka med resten. På grund av en gammal (nu torr) vattenskada och en för låg arbetshöjd var det inget att spara på, även om vi lärde oss att leva med köket som det blev efter de där punktinsatserna.

Vi köpte rubbet på IKEA, i närmare hundra olika förpackningar som skulle skruvas ihop, ett perfekt jobb för en höggravid som inte får lyfta eller andas in färg. De sistnämnda delarna stod istället Svärfar och Mannen för. Jag måste passa på att ge möbeljätten en eloge för förmåga att packa ihop ett helt kök och skicka hem på ett släp, en organisation som verkligen tilltalar den med kontrollbehov och förkärlek till avbockningslistor!

Abstrakt högblanka luckor, Faktum stommar, ljusgrått kakel från Konradssons kakel... Det är svårt att återge alla våra val men bilderna får tala istället. Vi är supernöjda med allt hittills, både funktion och estetik. Ett par omförflyttningar gjordes och tack vare det känns, det annars ganska lilla, köket större. Bilderna gör inte rummet riktigt rättvisa måste jag säga, och lite mysfix saknas för att det ska bli helklart. Men håll tillgodo!

En ny skapelse


Äntligen på så många sätt! Äntligen ett blogginlägg, äntligen har den nya familjemedlemmen kommit och äntligen sommarlov!

Detta ska vara en renodlad pysselblogg, men på begäran får Tage vara med på åtminstone en bild. Och ska man vara exakt så hör ju faktiskt han till den mest avancerade jag någonsin har skapat!

Här är världens i särklass finaste pysselverk: Karl TAGE Hektor!