fredag 13 augusti 2010

Halltavla




De allra enklaste pysslen blir oftast bäst, tycker jag. Kanske är det därför som jag gillar kom-ihåg-tavlan i hallen så mycket? Det är egentligen bara en ram, "Ribba", från IKEA som har en vanlig datautskrift inuti sig med texten "Jag ville bara säga att...". Syftet är självklart att man ska kunna skriva ett meddelande på glaset när man går eller för att hälsa en speciell gäst välkommen.

Jag har bytt innehållet i ramen några gånger, bara haft en tyg- eller tapetbit som bakgrund. Man kan naturligtvis skriva tester, skriva ut en pratbubbla, sätta in en barnteckning eller något annat som gör tavlan personlig. Supersimpelt.

torsdag 12 augusti 2010

Nyckelband


Idag har jag väl inte varit sådär väldigt kreativ, men efter att ha förberett lite inför skolstarten på måndag så satte jag mig ändå vid maskinen för att ta tillvara på lite tygrester och fortsätta förberedelserna.

Många bloggsömmerskor syr till småbarn och en vanligt förekommande pryl är då napphållaren. Jag är inte i behov av sådana men däremot nyckelhållare till jobbet. Varför inte variera färgerna på banden istället för på kläderna? Ska nog köpa 10 cm vitprickigt på blå och röd botten, en storfavorit i mönsterväg.

Inget jättesteg för mänskligheten men lite pysslat blev det!

onsdag 11 augusti 2010

Muddbyxor







Idag har regnet öst ner här i Karlstad och jag har suttit vid symaskinen och ignorerat det faktum att det kan vara hösten som är här. Hemska tanke. Resultatet blev ett par roströda (inte orangea som bilderna säger) linnemuddbyxor, efter samma mönster som mysbyxorna i inlägget nedan.

De nya utmaningarna var det här med fickor, stickning och blandning av tygsorter, annars gällde samma turordning som i beskrivningen innan. Fickorna klippte jag till samtidigt, dubbelvikta (bild 2), för att få dem så lika som möjligt. Sedan gjorde jag tre lager överlappningsstickning kring själva fickan (bild 3) för att få det lite "rufft" (pressarfotsbyte och grejer - stolt!) och sist sydde jag på dem, innan fram- och bakstycket satt ihop för enkelhetens skull.

Det blev lite konstigt att sy när det ena tyget är helt stumt, och det andra är stretchigt. Jag tyckte att det var svårt att få de båda att löpa likadant i maskinen. Annars gick processen hyfsat smärtfritt med bara en tabbe då jag satte ena benmudden med sömmen framåt... bara att bryta ihop och gå vidare!

Ska du testa detta? Tvätta tyget innan, jag gjorde det för hand och vattnet blev knallorange vilket inte hade varit en hit mot den vita muddranden vid första tvätten...

tisdag 10 augusti 2010

Velourbyxor








Jag har skapat ett monster, ett plagg som jag aldrig kommer vilja kliva ur: velourmysbyxan! Detta är första gången som jag syr i ett stretchtyg, och det visade sig efter lite manualläsning vara lättare än vad jag först trott. Därför blev det även ett par till Mannen, strax efter att jag sytt de randiga till mig själv.

Först rita mönster efter Emsters Alsters original (se länk till min förebild i marginalen), naturligtvis med sömnsmån. Jag gjorde mina endast 80 cm långa eftersom jag ville ha extra långa muddar med lite "benvärmarkänsla". Sedan sy ihop framstyckena, efter det bakstyckena och slutligen de nya båda delarna med en söm längs hela benens insida och i grenen. Då ska det förhoppningsvis se ut som på andra bilden. Efter att sidosömmarna sytts ska midje- och benmuddarna sys på. Detta gjorde jag genom "diagonalprincipen", det vill säga först nåla fram, sedan tvärs över bak, höger sida och sedan tvärs över till vänster o.s.v fram till det ser ut som på fjärde bilden: nålar över allt! Sist sy dessa och börja mysa!

Ska du testa detta? Se till att velourriktningen blir rätt, på de första sydde jag fel och man måste smeka byxbenen uppåt för att det ska kännas rätt! Att välja ett mönstrat tyg var svårare än det enfärgade, såklart, eftersom det skulle mönsterpassas på alla ledder. Samtidigt kan det hjälpa för att trådriktningen ska bli rak.

Mycket text och många bilder, i hopp om att jag förklarat någorlunda klart!

Namnband


Å vad glad jag blev idag när mina namnband äntligen damp ner i brevlådan! De blev precis så bra som jag hade önskat och jag ska genast börja sy på taggarna på mina färdiga prylar!

Beställningen kommer från minanamnband.se och det tog nästan tre veckor från det att jag betalade dem. Kanon!

måndag 9 augusti 2010

Barnfåtölj





När jag ändå är inne på barnmöbler, kan jag visa en present som jag gjorde i samband med att en kompis fick barn för drygt ett år sedan.

Med IKEAs fåtölj "Poäng" som bas, samt tyger SaraLisa (59kr/m) fick Alvin en personlig fåtölj till kommande bolibompakvällar. Då fåtöljens dyna är avtagbar, var det bara att sy ett fodral kring den redan befintliga dynan. Den sitter fast i själva stommen med hjälp av kardborreband. Noggrannhet är ett måste, men är man bara det så är det ganska lätt att göra en personlig present på det här sättet, man måste bara våga!

Pappas barnstol





När pappa var liten satt han i en barnstol som senare även skulle komma att bli min och mina syskons matstol. Denna klenod kom av någon anledning till vår lägenhet och jag kunde inte hålla fingrarna borta från den, i hopp om att också en tredje generation skulle få bli mätta just i pappas stol.

Efter något som till en början kändes som ett evigihetsprojekt i slipväg, med damm över högt och lågt, kunde jag börja måla den i en högblank, vit färg. Efter det sydde jag en specialkudde som är allt annat än praktisk, men snygg, och det är alltid något! Än så länge har bara gäster av det mindre slaget provsuttit stolen, men kanske kan den komma till användning längre fram, vem vet?

Tyglådor




Jag har under en tid mest bara slängt ner alla mina tygstuvar som blivit över efter diverse projekt i en stor gammal låda. Detta har mynnat ut i något slags organiserat kaos som knappast inbjuder till någon inspiration. Detta blev det ändring på idag efter en hel Sex and the city-film vid strykbrädan,klippandes trådar och rensandes på småbitar.

Nu ligger alla tygbitar sorterade i lådor från IKEA, väl synliga så att jag kan hålla koll på vad jag har. Det ska dock sägas att detta bara är just småstuvar som knappast räcker till några större projekt. Lite nytt är alltså ett måste...

Tygrea




Sensommar betyder rea i många butiker, och Ohlssons samt Åhléns visade sig i lördags inte vara några undantag. Därför fyndade jag med glädje några fina metrar som syns på bilderna, bland annat två velourtyger som redan har blivit till någonting annat, mer om det senare.

Nu var det ytterligare rea på reapriset såg jag, så kanske blir det en tur till till stan för att fylla på förrådet till dagar då sysuget slår till!

fredag 6 augusti 2010

Pennfodral




Idén om en pennrulle fick jag från en annan pysselblogg som jag halkar in på lite titt som tätt. När jag väl skulle sätta mig och sy visade det sig dock vara pillrigare än jag först trott; många små sömmar att hålla reda på.

Jag ville fixa en bra förvaring till mina stabilo- och fiberpennor och resultatet blev alltså denna rulle. Alla tyger var spillbitar som jag hade hemma och det var sannerligen precis att det räckte. Det vändsydda bandet som utgör själva "pennhålen" visade sig behöva vara enormt långt, nästan tre gånger så långt som själva botten!

Faktum är att jag sydde fodralet när jag fortfarande pluggade, men jag lovar att det aldrig var aktuellt att rulla upp pennmetern under någon föreläsning! Nej, detta är mer en hemmaförvaring, perfekt för kortpyssling!

Ska du testa detta? Tänk som sagt på att det går åt mer tyg än vad man kan tro upp och ner mellan varje penna. Jag sydde dessutom mellansömmarna medan en penna satt i mellan två nålar för att inte riskera att det skulle bli för litet men ändå tajt och hållbart.

torsdag 5 augusti 2010

Tygmapp



Jag är en riktig kringbärare, speciellt på jobbet. Där kånkar jag alltid runt på en massa pärmar, papper och block som jag "kanske kommer att behöva" och trots att jag hittills inte har öppnat en schemaspärm på hemmaplan bär jag alltid med mig denna hem. Ifall om att.

Hur som helst. Detta ledde till att jag sydde denna praktiska tygmapp som håller koll på det viktigaste och som gör det lite enklare att ta med hem och inte minst att inte glömma ta med tillbaka till skolan! Något vadderad för att inte skada innehållet och till måttet något större än ett A4. Knytlösning blev det bara för att jag ännu inte är så haj på dragkedjor, men det kanske vore det ultimata egentligen.

Ska du testa detta?
Glöm inte att locket måste vara lite mindre än måttet på själva mappen!

tisdag 3 augusti 2010

Ytterligare pysselfavoriter



Som en fortsättning på föregående inlägg kommer här ytterligare några favoriter som kanske inte riktigt kan gå under "maskin"rubriken.

Först har vi bokstavsstämplarna, både till stämpeldyna och för stansning. De sistnämnda är jag dock lite besviken på, det krävs en enorm kraft för att göra avtryck och om plåten är lite för mjuk syns själva ringen kring bokstaven direkt. Är det någon som har en lösning på detta så lyssnar jag gärna! Annars tycker jag att all sorts märkning är en höjdare - personligt och snyggt.

Limpistolen prisas ofta när det ska pysslas på TV, och jag kan inte annat än att stämma in. Det klistret, tillsammans med spraylimmet, gillas eftersom det torkar blixtsnabbt och är slitstarkt. Lite farligt varmt ibland bara... Häftpistolen, hålstansaren, kombinationstången och detaljskalpellen kan också nämnas som bra-att-ha-saker. Inte särskilt dyra men välbehövliga många gånger.

Pryl- och pysselgalen går nog lite hand i hand!

Favoritmaskiner





Det känns nästan som en klyscha att säga att bra material ger finare alster, men det är verkligen så. Vissa prylar tycker jag därför extra mycket om, de leder helt enkelt till ett bättre slutresultat. Här kommer några (utan inbördes ordning):


1. Laminatorn - ger hållbarhet och är kanon till alla kort och uppgifter som behövs i skolan.
2. Den självläkande skärmattan & skarpa skalpeller - perfekt för att skydda bordsytan och för att inte halka in i gamla spår när man har haft den ett tag. Magi!
3. Lablemakern - skapar ordning och ger roliga möjligheter när man gör gratulationskort
4. Skärmaskinen - jag är värdelös på att klippa rakt och en skarp kant ger ett köpt intryck, En riktig tidssparare!

Pappersmapp




I min totala städyra gick jag igenom precis allt som finns i mina gömmor och det innebar bland annat att mina pappersark fick en finare organisation. Detta tack vare en superuppfinning från Ullared (29kr) som egentligen är till för scrap booking. Även tidigare hade jag dem sorterade efter färg, men i plastfickor i en pärm. Den gick aldrig att stänga och plastfickorna gick sönder, men nu finns det till och med en dragkedja som håller ihop mappen och gör att papperna ligger slätt.

Önskar bara att jag hade köpt fler...

Min egna pysselplats



Under en månads tid har jag njutit av sommaren hemma hos mor och far, men igår kom jag hem till alla mina saker igen. Kanske är det just för att man har varit borta ett tag och tittar på sina prylar med andra ögon som jag alltid får en sådan himla röjarlust när jag har varit hemifrån.

Eftersom jag hittat lite roliga pysselfynd under sommaren yttrade sig denna lust genom att fixa en alldeles egen skaparhörna. Egentligen är vår tvåa inte gjord för några större utsvävningar och jag har alltid sagt att det ska bli nyheten i vårt nästa boende, men när vi blev med bärbar dator behövs väl inte en stationär plats...?

Inga stora förändringar, från kaos till ordning, var sak på sin plats och symaskinen får alltid vara uppe. Jag är supernöjd och är helt övertygad om att detta kommer ge mer inspiration än när sakerna står utspridda i garderober!

måndag 2 augusti 2010

Självhäftande plastfilmadekaler




Ett av mina absoluta favoritmaterial är självhäftande plastfilm. Innan laminatorn kunde finnas i var mans hem plastade jag in det mesta i det som folk ofta kallar "bokplast", eller just transparent plastfilm. Nuförtiden, när jag är lyckligt ägandes en automatisk plastare, föredrar jag dock rullar i regnbågens alla färger.

Tidigare visade jag hur jag slog in en hel furufåtölj i ekfilm vilket är ett sätt att använda plasten på. I dagarna har jag gjort på ett annat sätt och helt enkelt skurit ut ord från svart, blank plast (29kr/m i färg- eller hobbyaffärer) med hjälp av skalpell och skärmatta (mer om detta i ett senare inlägg).

Typsnittet som jag har använt mig av heter Rage Italic. Det går självklart bra att använda andra stilar också men anledningen till att jag gillar just denna är för att den får en tuschliknande stil som är ganska förlåtande i konturerna, det ska inte vara spikrakt!

På bilderna syns en personlig kakburk till en vän, en födelsepresent i form av en lära-gå-vagn samt svärföräldrarnas enorma sommarrenovering: båten Mimma som blivit till av något som från början liknade ett vrak, inte illa!

Ska du testa detta? Glöm då inte att skriva ut texten spegelvänt, så att dekalen blir rättvänd när skyddsplasten tas av samt att ytan ska vara ren och torr när plasten klistras på!