söndag 25 mars 2012

Personlig picknickfilt









Idag har det varit barnvälsignelse för min brorson Nils Pelle JUSTUS och mina förberedelser för idag började redan för över en månad sedan. Jag fick en idé om att jag skulle göra en present själv till lilleman och efter lite stötande och blötande bestämde jag mig för en picknickfilt i stil med den som jag sydde till mig själv för något år sedan (finns i arkivet).

Tygerna i New England-stil samt galonmaterialet köpte jag i Kristinedals tygfabrik i Saleby utanför Lidköping och inuti finns ett IKEA-täcke. Tack och lov fick jag låna Emsters skärmatta och kniv för att skära ut de nästan 100 rutorna i 13x13 cm (under en delfinal av Melodifestivalen i en så oergonomisk golvställning att jag hade problem att gå efteråt!) för det krävde sitt tålamod och skulle tagit dubbelt så lång tid med sax. Sedan fick jag låna en brodyrmaskin för att göra textrutorna och med ett speciellt utskriftspapper kom bilderna till efter strykning och pill.

När allt material slutligen fanns var det "bara" att börja sy ihop täcket. Ibland var det extremt knöligt att få in alltihop i maskinen men vill man så går det. Lösningarna kom efter hand för att få det så snyggt som möjligt och ibland var det bara att lämna projektet ett par dagar för att återfå lusten. I slutändan var det ändå värt varenda söm att få ge Justus något personligt som han kan ha i flera år framöver, på stranden, i trädgården eller inne på rummet. Och får jag så ligger faster gärna bredvid...

2 kommentarer:

Emsters Alster sa...

Lätt snyggaste täcket jag nånsin sett- och jag har ju sett det live, lika snyggt som på bild. Vad fint det blev med stora kanppen!

Anonym sa...

Jag är galet förtjust över filten! Helt tagen när jag ser ser täcket och tänker på hur mycket jobb och kärlek som ligger bakom detta! Helt otroligt! Såå fint och kommer användas massa! Stort tack från Justus och hans mor!