söndag 16 oktober 2011

Ännu fler fodral


Eftersom de första fodralen smickrande nog gick som smör i solsken fick jag idag sy tio nya, fem stora, fem små (det går shjälvklart bra att bara äga ett, även om de kompletterar varanda så fint...). En kompis sa att hon även skulle ha extraombyte i det stora fodralet så nog är de användbara alltid!

Någon frågade vad de kostar och 50 kr har jag tagit och för tillfället finns de i fem färger. Har man sett något annat rolig PVC-tyg så fixar jag självklart det med! Maila mig på sara_banck@hotmail.com om du är intresserad!

Nytt påslakanset till barnvagnen





Nu är det höst och i veckan gick Tage och jag vår första promenad i minusgrader. Promenaden gick till stranden för fika tillsammans med kompisarna. Den fina Klippanfilten, som näst intill blivit hans signum i vagnen, får på grund av kylan flytta inomhus och ersättas av ett gosigt duntäcke med nytt påslakan tillsammans med den grå fårfällen.

Jag trodde aldrig att jag skulle bli så pojkblå som jag har blivit, det råder inga tvivel om vad det är för kön som bor i vagnen nu! Tygerna kommer från Kristinedals tygfabrik i Saleby, dit Mamma och jag tog en utflykt i torsdags. Fleece och bomullsväv på baksidan och tjockare bomullstyg på ovansidan, tryckknappar håller ihop paketet i nederkant. Örngottet är av enfärgad bomullsväv.

Nu ska Lillkillen nog hålla sig varm och go medan han går sin allra första höst till mötes.

tisdag 4 oktober 2011

Fler fodral






Idag har jag varit på mitt första symöte någonsin. Jag och Kakan sänkte medelåldern ganska kraftigt men vad gjorde väl det mitt i allt skapande? Symaskinen var med och tack vare lite nyinköpta vaxtyger skapade jag fyra fodral under timmarna vi var där.

Snälla vänner, tillika mammor, har bett mig sy till dem och nu verkar det vara sju fodral som ska få nya ägare, så roligt! Tygerna kommer från Åhléns och Jysk och på bilderna syns den mindre varianten till våtservetter. Efter att själv ha använt fodralen i en vecka kan jag konstatera att det skapar väldig ordning i skötväskan som annars kan upplevas som ett stort, svart hål. Dessutom hålls servetterna fuktiga och torkar inte ut tack vare kardsborreförslutningen. Nu var det slut på reklamen.

Kom å köp!

torsdag 29 september 2011

Bloggdesignen


Jag är intresserad av en ny design på bloggen men kan ingenting om hur man gör. Önskan är en snyggare header, roligare utseende/fokus på bilderna och en lugnare bakgrund.

Är det någon som kan och har lust att hjälpa till?

Skötväskekit





Man lär sig nya saker hela tiden. En sak som blev en lärdom ganska snart efter att Tage kom är att det mesta i en bebis närhet måste vara avtorknings- eller tvättbart! Således var skötväsksunderlägget, som jag gjorde innan han kom, ingen hit eftersom det inte uppfyllde dessa krav till hundra procent. Nu har jag dock knåpat ihop ett nytt, avtagbart, och därtill fodral till både blöjor och våtservetter.

Tyget är vaxduk med bomullsinslag (Åhléns 149kr/m), ett material som jag ofta prisar eftersom det är så roligt att sy i, det blir lätt snyggt. På baksidan av underlägget är det fleece från en IKEA-filt (29kr). Fodralen rymmer fem blöjor respektive våtservetter som tycks ha ett standardmått. Öppningen går lite omlott och fästs med kardborreband och namnbandet fungerar som en öppningsflärp.

Det här var verkligen jätterolig sömnad men man behöver ju inte tio likadana fodral i livet så skulle någon vara intresserad av att äga ett till skötväskan så syr jag gärna!

söndag 25 september 2011

Barnmössor








Nu är hösten här och jag har plockat in lite nya, fina plagg i min garderob och ut åkte några som slappat till sig efter lång och trogen tjänst. Nuförtiden kollar jag dock alltid om det finns potential att återanvända tyget, framförallt ticot och muddar som är så dyrt att köpa. Den här gången sparade jag ett par randiga plagg (skräll!) som fick nytt liv...

Jag hittade ett superenkelt mössmönster med tillhörande, pedagogisk förklaring hos KokaLal (bara att googla). Jag behöver därför inte upprepa hur det gick till men förstärker med lite bilder på min process. Nu har jag ju även en livemodell att visa vissa miniplagg på! Den tjejiga presentmössan (stuv från Ohlssons från gången då jag sydde mina mystights)ville Tage inte ha på sig så den fick Barbas tjockrumpa modella i istället!

Miljöriktigt, roligt och lätt!

onsdag 24 augusti 2011

Bokstavsring 2


Ett nytt försök på att få till det här med bokstäver, den här gången till en viss Märta. Än en gång kunde jag dock konstatera att jag måste bli bättre på handsömnad för det är där skon klämmer för att jag ska känna mig helt nöjd. Men som mitt motto lyder: Maior e longinquo reverentia!

söndag 14 augusti 2011

Bokstavsring






Min mamma städade i sin sygarderob häromdagen och hittade en massa roliga saker. Bland annat visade hon mig ett alfabetsmönster som genast förde mina tankar till sådana där barnvagnsmobilder i plysch som bildar barnets namn. Jag som aldrig sytt efter mönster och beskrivningar bestämde mig för att göra ett försök, och det var nog rätt ända att börja i på mönsterfronten för så lätt som det var fick jag blodad tand!

Just dessa bokstäver blev inte tillräckligt fina för att få hamna i blickfånget på vår vagn, men det blev istället en liten leksak att sätta tänderna i för Tage så småningom.

Jag fotade den busenkla beskrivningen som får mig att tänka tillbaka på mellanstadiets syslöjdstimmar! Själva bokstäverna kan man ju skriva ut i valfritt typsnitt från datorn, förslagsvis i Wordart. Håll tillgodo! (Klicka på bilderna för att kunna läsa lättare.)

måndag 8 augusti 2011

Babymobil










Nu när Tage (mycket tal om denna kille nu, jag vet, men det är liksom oundvikligt...) helt plötsligt ser längre än trettio centimeter måste han ju ha något som underhåller vid skötbordet. Jag har letat runt efter en stilren och modern mobil som inte skriker Disney eller plast, utan att lyckas. Lösningen blev som vanligt att försöka plita ihop en själv!

Ingen som läser den här bloggen kan bli överraskad när jag skriver att Ernst K inspirerar mig i mångt och mycket. Tyvärr anser jag att han misslyckas gång på annan i årets sommarprojekt men grundpelarna finns kvar: rundstav, fårskinn och grått/vitt/svart. Eftersom barn ser dessa kontrastfärger tydligt kändes det kanon att kunna använda dem i mitt mobilprojekt, och därtill blev rundstav och fårskinn viktiga delar.

Det finaste i kråksången var att när min pyssellust (och tid!) infann sig kunde jag hitta allt material hemma. Fejkskinnet är rester från gungstolsomklädningen, benen är snoddarna från en gympapåse som jag sydde om, gräsplätten är mannens gamla tröja, och så vidare... Därtill är konstruktionen hyfsat enkel, det gäller bara att vara noggrann i urklippningen om man, som jag, tycker att det är viktigt att fåren är lika lika som Dolly och hennes klon.

Fåren består av cirklar (kroppen 15cm, huvudet 10cm, svansen 5sm i diameter) som jag sytt ihop på maskin respektive för hand och stoppat med stoppning. Benen, med en knut till klöv, stoppade jag in i kroppen genom ett litet sprättat hål och fäste med limpistol och samma sak gjorde jag med läderbanden som de hänger i. Slutligen är öronen öglor av mockaband. Tanken är att den gröna kvadraten både ska ge färg och symbolisera gräset som fåren går på.

Själva mobilställningen är en kub (9,5 cm) av regelvirke som jag borrade fyra hål i (14mm då rundstaven är 15) för pinnarna, som även de fick hål 4 cm in från kanten. Ett förborrat hål för kroken och sedan blev allt vitt! De svarta träkulorna är bara till för syns skull!

Oj, kanske blev det lite rörigt men poängen är ju som alltid att ge inspiration snarare än en regelrätt instruktion! Jag är nöjd efter lite pill och förhoppningsvis kommer Tage också att bli det! slutar med en bild på hans rum som är kombinerat mitt pysselrum fram till han kräver mer plats...

Fotopyssel







Just nu är det stort fokus på foton här hemma. Sedan Tage kom har vi ökat vår fotokvot drastiskt och med tanke på att jag redan innan det låg efter med framkallningen var det hög tid att göra slag i saken!

Tack vare Fujidirekts erbjudande om 100 gratiskopior för 29kr i frakt kunde jag utan att blinka framkalla 300 foton som nu ska in i album. Samtidigt håller jag på med Tages "Mina första år-bok" som efter noggrann efterforskning blev "Bästa boken om mig : inte så lite kaxig" av Terese Öman eftersom den känns betydlig mer nutida och fri än många andra. Jag är ingen scrappare men detta blir någonting åt det hållet med många bilder, vilket bäddar för många pysseltimmar de närmsta åren!

För fotoalbumet passar Fujis bilder utmärkt men annars är inte kvalitén något vidare, den gör inte digitalkamerans förmåga rättvisa. Så när förstoringar ska göras av de bilder som vi tagit hos Karin kommer jag välja en annan sida, likaså för bröllopsbilder och fotoböcker.

Kalla mig gammaldags men ingenting slår papperskopior när det kommer till foton!

torsdag 7 juli 2011

Smyckesberlock




Jag fick en jättefin minnespresent av Mannen efter mitt maratonlopp, aka förlossningen, och för att det ska vara just ett tagearmband bad jag min ingifta moster att fixa en liten, liten T-berlock att hänga i. Som alltid är det enkla det allra finaste enligt mig!

Även om jag har bokstavsstansar till smycken och metall får jag det inte att fungera och bli snyggt (tips?). Då gäller det att inse sina begränsningar och ta hjälp av sådana som kan.

Tack för hjälpen Maria!

Hand- och fotavtryck





För att föreviga hur liten Tage var när han kom (får nämligen rådet från alla föräldrar att ta till vara på den här tiden för den går ju sååååå fort...) gav jag mig igår på att försöka göra hand- och fotavtryck. Det började inte så galant, trots att jag valde att smida medan järnet var varmt, det vill säga under killens totala paltkoma. Jag trodde det var onödigt att ta av honom kläderna och använde dessutom en ganska välsittande färg... Det hela resulterade i röd färg precis överallt!

Försök två, med blöjnaken kropp och vattenfärg, gick desto bättre och jag njuter lite varje gång jag tittar på de färdiga tavlorna. Den svarta handen blev tokbra och ska nog kopieras upp i fler upplagor så småningom.