torsdag 1 december 2011

Förkläde






Nu har det börjats med mat här hemma. Överallt skulle man kunna säga. Tage äter med god aptit men ändå slutar varje måltid med matspill på hela honom. Vi började med att köpa frottéhaklappar men de skyddade ju inte ärmarna som ju blir hårdast drabbade när händerna ska in och känna på maten emellanåt. Dessutom blir de missfärgade fort.

På IKEA finns det ett set med förkläden som fick bli inspiration för mitt. Det är one-size på dem och därmed alldeles för stora så jag utgick från en cardigan som passar bra på Tage. Ett framstycke, två bakstycken och en bit till ficka längst ned. jag var tveksam till att den behövdes, hur mycket mat hamnar egentligen där? Men så fick jag lära mig att den främst är avsedd för att vätskan hamnar där och inte på byxorna så då behöll jag den!

Tyget är PVC, som så mycket annat här på bloggen, med tricotmuddar (inte avstorkningsbara men mest komfortabla för halsringning och handleder). I bak satte jag kardborre som kan "spännas"olika hårt så att han kan växa lite. Svårast denna gång var att kantbanda, men jag blir lite snabbare för varje gång jag övar. I slutändan blev jag nöjd och förklädet fyller sin funktion!

1 kommentar:

Le Petit sa...

Snyggt!! Har också haft funderingar på att sy sånna här förkläden, men aldrig kommit till skott. Ett tips är ju också att använda tunnt duschdraperityg till detta, om det inte var det som du hade.