måndag 2 augusti 2010

Självhäftande plastfilmadekaler




Ett av mina absoluta favoritmaterial är självhäftande plastfilm. Innan laminatorn kunde finnas i var mans hem plastade jag in det mesta i det som folk ofta kallar "bokplast", eller just transparent plastfilm. Nuförtiden, när jag är lyckligt ägandes en automatisk plastare, föredrar jag dock rullar i regnbågens alla färger.

Tidigare visade jag hur jag slog in en hel furufåtölj i ekfilm vilket är ett sätt att använda plasten på. I dagarna har jag gjort på ett annat sätt och helt enkelt skurit ut ord från svart, blank plast (29kr/m i färg- eller hobbyaffärer) med hjälp av skalpell och skärmatta (mer om detta i ett senare inlägg).

Typsnittet som jag har använt mig av heter Rage Italic. Det går självklart bra att använda andra stilar också men anledningen till att jag gillar just denna är för att den får en tuschliknande stil som är ganska förlåtande i konturerna, det ska inte vara spikrakt!

På bilderna syns en personlig kakburk till en vän, en födelsepresent i form av en lära-gå-vagn samt svärföräldrarnas enorma sommarrenovering: båten Mimma som blivit till av något som från början liknade ett vrak, inte illa!

Ska du testa detta? Glöm då inte att skriva ut texten spegelvänt, så att dekalen blir rättvänd när skyddsplasten tas av samt att ytan ska vara ren och torr när plasten klistras på!

2 kommentarer:

Emsters Alster sa...

Bra jobbat, allt blev jättesnyggt! Julius har ju den snyggaste rolls roycen i Östergötland!

Linda sa...

Skriver man på plasten direkt i skrivaren alltså? eller ja, på baksidan för där är det väl papper.