söndag 22 augusti 2010

Blommig top







I somras köpte jag en top som jag tycker väldigt mycket om (bild 1), och i helgen bestämde jag mig för att göra ett försök att kopiera modellen i ett tyg som jag hade hemma (Tygkompaniet, 49kr/stuv). Det visade sig bli en riktig kamp med lika mycket sprättning som tid vid maskinen för att få det fint. Kragpartiet med fyrtiofemgradiga vinklar var det som ställde till problem, trots att jag försökte vara extremt noggrann.

Annars gick det till följande: Klippte ut mönster efter den gamla tröjan (bild 2), vändsydde alla fyra kragdelar var och en för sig (bild 4) och satte i öljetterna (bild 3) i framstycket innan den vändsyddes och sattes ihop med de tre andra delarna (la även en extra förstärkning kring ringarna för att de skulle fästa ordentligt). La upp fram- och bakstycket samt sydde ihop dessa innan kragen (höll dem centrerade tack vare två nålmarkeringar som alltid skulle möta varandra, bild 5) sattes ihop med dessa plus sydde en stickning som dekoration. Näst sist på med ärmarna som lagts upp och passats in till armhålen (detta var extremkrångligt för att få det snyggt och jämnt.) Slutligen satte jag ett band i öljetthålen och en etikett som krona på verket!

Men slutet gott, allting gott och imorgon har jag en ny top att ha på mig till jobbet!

2 kommentarer:

Nina sa...

Jag tycker tröjan blev jättefin! Jag blir alltid lika imponerad när jag ser folk som syr saker utifrån ett plagg. Själv syr jag mycket, men jag måste ha mönster för att det ska bli bra... är nog lite för feg för att ge mig på lite free-styling!

Men som sagt, jättefin tröja!!

Emsters Alster sa...

Vilket tålamod du har. Den blev ju såå snygg!! Bandet är pricken över i:et men jag anar att många andra detaljer var så mycket svårare. Bra gjort!