onsdag 2 november 2011

Overallrenovering







Kakan frågade om inte jag kunde försöka mig på att uppdatera en overall som de fått ärva. Det är alltid lite nervöst att jobba på uppdrag ifall något går snett men eftersom originalet ändå var lite daterat, jag skulle chansa på mitten av nittiotalet, lovade jag att göra mitt bästa.

Det lurigaste var nog att få in overallen i maskinen eftersom ingenting var avtagbart, men bortsett från det var det riktigt roligt; ett projekt där man måste tänka mycket och hitta speciallösningar så att momenten sys i rätt ordning.

Luvan var ganska enkel eftersom jag kunde göra ett eget mönster efter den gamla fodringen. De rynkade midjedetaljerna var däremot svårare men mycket nålar är lösningen på allt! Stjärnan på bröstet, nya snoddar och "snoddklämmor" var bara lite roligt detaljarbete som jag gjorde när jag inte ville sluta sy. Tyget är välkänt vid det här laget, stjärnor från Kristinedals tygfabrik.De marina färgerna är betydligt mer "ton-i-ton" än vad bilderna visar och resultatet blev helt okej, om man inte tittar allt för nära!

1 kommentar:

Kakans smått å gott sa...

Den blev ju så bra! Vi är så nöjda och har använt den massor de senaste dagarna! Gött att känna personer som kan fixa såna här grejer som man själv är helt okapabel till!